неділю, 17 травня 2020 р.

Сценарій літературно-музичного монтажу присвяченого в честь перемоги у Другій світовій війні


Сценарій літературно-музичного монтажу

« Життя мов спалах»

Героями не народжуються

героями стають на полі бою.

 

Обладнання : мультимедійна дошка,  портрети  Сугерова Бориса, Кильби Василя , Остяка Василя , підсвічники з свічками, звуковий супровід.

Мета: ознайомити учнів з життєвими долями випускників  , які навчалися в різні часи в стінах теперішнього ДНЗ «Лісоводський ПАЛ»: Сугерова Бориса - воїна часів Великої Вітчизняної війни , Кильби Василя-  воїна- афганця,  Остяка Василя - воїна АТО; формувати принципи національно-патріотичного  виховання ;виховати шанобливе ставлення до героїзму людей, які віддали життя за незалежність нашої держави                                                                                                                                                                                                                                                                 

Хід виховного заходу

Учень 1. Сьогодні ми хочемо поговорити з вами про наших випускників , справжніх патріотів своєї Вітчизни , Бориса Андрійовича Сугерова, Василя Івановича Кильбу, Василя Володимировича Остяка.

Учень  2. І хоч вони жили в різний час і не були знайомі між собою їх об’єднувала велика любов до свого краю , вони були патріотами своєї Батьківщини, великими мрійниками  які понад усе  любили свою калинову Україну.

Учень 3.

Лиха прийшла до нас година,

Прийшов важкий жорстокий час,

Поклав ти голову , мій сину ,

За  Україну  і за нас.

Осиротіла вмить родина ,

Дружина, діти і батьки,

Буде пишатись Україна,

Що в неї є такі сини.

Учень 4. Борис Андрійович Сугеров - випускник патронату для сиріт с. Лісоводи.

(На екрані: проектується фото героя з роками життя 1921-1943р.

Лунає уривок з пісні «Вставай страна огромная». На екрані роки 1941-1945рік.

В період Другої світової війни оцінка чисельно втрат в різних роботах суттєво відрізняється, починаючи від 5 млн до 7 млн загиблих громадян тодішньої Радянської України.)

Учень 1. Велика Вітчизняна війна продовжувалася з 1941 по 1945 роки

Учень 2. Він свідомо вибрав собі долю захищати рідну землю від агресора . Подільський сирота з трьохрічного віку залишений без піклування батьків  виховувався в бабусі , тітки, дядька і на кінець в патронаті с.  Стрихівці та с. Лісоводи . Був надзвичайним життєлюбом, закоханим у свою вишневу Україну, її неповторну красу.

(На екрані: фото патронату, став, дуб)

Учень 3. Після закінчення патронату  Сугеров поступає у Саратовське танкове училище і закінчує його за 2-а тижні до початку війни , в звані молодшого лейтенанта призначений командиром роти танків 129 окремої танкової бригади.

(На екрані Саратовське танкове училище . Схема бойового  шляху героя.)

Учень 4. А на війні , як на війні : втрати , поразки, перемоги, відчай, розпач і сподівання . Ціле плетиво людських емоцій і бажань , серед яких мабуть, найбільш вагоме – вижити та перемогти …

( На екрані : фото  бою під Касторним)

Учень 1. В бою за  Касторне Сугеров  Борис Андрійович відзначився надзвичайною хоробрістю , вмінням вести за собою підлеглих , іти першим у бій, хоча першим найважче, досягати поставленої мети . За цей бій  йому було присвоєно звання Героя Радянського Союзу посмертно.

(На екрані : фото Сугерова і зірка героя)

Учень 2. Відійшовши 30 км від Касторного, рятуючи життя радистки Анюти Виноградової , залишеної  в селі, захопленому ворогом,  Борис Андрійович згорів у підбитому танку заживо.

Учень 3. По суті все його життя було боротьбою за життя , яке він пожертвував  за свою Батьківщину . Мати подарувала йому життя , Батьківщина дала крила, він прославив їх безсмертям.

(На екрані: бюст героя розміщений на території ліцею. Фото: учні покладають  квіти до бюста героя ).

Виходить учениця в національному одязі запалює свічку біля портрета Б.А. Сугерова.

Учень 1. Зовсім в інші часи на Тернопільщині у  с. Рашківці у сім’ї колгоспників народилась третя дитина – хлопчик , якого нарекли Василем .

(На екрані фото :дитячі роки Василя . Звучить легка музика)

Учень 2. Виростав хлопчик допитливим . Бог наділив його ніжною ліричною душею , надзвичайно закоханою у музику і рідний край.

Учень 3. Шкільні роки, в теплі батьківської домівки пробігли надзвичайно швидко і Василь  пішов навчатися в Лісоводське ПТУ за  спеціальністю слюсар з ремонту автотранспортного обладнання .

Учень 4 . Він був унікальною особистістю  з великим добрим серцем і щирою душею. До нього тягнулися одногрупники і швидко він став старостою групи, відповідальним і розсудливим, справедливим  і вимогливим до себе та інших.

(На екрані  : фото, де Василь на тракторі та в ремонтній майстерні . Звучить легка музика)

Учень 1. Раділи батьки своєму красеню сину . Вже і в армію прийшла пора проводжати, і не відали, і гадки не мали, що син стане героєм , воїном світла і добра.

Учень 2. Не знав і Вася, що доля поведе його на чужі землі  далекі від звичних українських  пейзажів, чорнобривців і мальв біля хат, верб над ставом , квітучої калини і співу солов’я . У сиві гори Афганістану в найгарячіші його точки , де будуть пекельні сутички  з душманами.

(На екрані :  роки 1979 -1989р)

За уточненими даними, всього у війні Радянська Армія втратила 14 427 чоловік, КДБ — 576 чоловік, МВС — 28 чоловік загиблими і зниклими безвісти. Поранення і контузії отримали більше 53 тисяч чоловік. )

Учень 3 .

Війна. Чужа. Неждана. Непотрібна.

Геройство. Біль. Дочасна сивина,

Проклята чаша випита до дна.

Жорстока тиша. Вибухоподібна.

Війна, війна, війна.

Учень 4. Афганська війна…брудна неоголошена. Та хіба війни бувають чистими?!  Будь-яка несе смерть,  каліцтво, вдягає  в жалобу тисячі сердець , на сотні материнських голів накидає чорні хустини. У війни холодні очі , у війни свій рахунок , своя безжальна арифметика …

Учень 1. Нашим солдатам говорили , що вони виконують інтернаціональний обов’язок , тобто захищають братній  народ.  І солдати – юнаки , сліпо обдурені  «наводили лад» у тій країні . Афган  плював їм кулями в обличчя . За що, за які ідеали , за чию Батьківщину , в ім’я якої  мети, загинули тисячі юнаків ? І десятки тисяч були  скалічені .     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Учень 2.

Чому ви в мене стріляєте?

Я на цівці свого автомата

несу вам свободу.

Я навчу вас, як треба жити,

я зроблю вас щасливими.

Я приніс вам свободу.

Ось вона – на цівці автомата,

 беріть її,

не бійтеся.

Тільки обережно,

 не обпечіться –

цівка розпечена

до червона…

Невдячні ви люди.                                                                                                                                                                   

    Так писав Василь Слапчук - учасник боїв в Афганістані усвідомлюючи , що в очах місцевого населення наші солдати були окупантами .

Учень 3.                                                                                                      Важка це праця -  воювати. Щоденні бої та атаки, масові обстріли , щодня дивитися смерті в очі .    Не кожен боєць може витримати пережити ці важкі військові будні. Кожен солдат мріяв про скоріше повернення на Батьківщину . Василеві Кильбі пощастило ще раз, перед  загибеллю, побачити свій рідний край , свою родину. Він отримав відпустку .

(На екрані: фото Василь з батьками біля своєї хати . Звучить легка мелодія)

Учень 4. А після повернення у військову частину на Васю чекали важкі випробовування в горах  Афгану      .

Засипають піски – невблаганно, пекучо і сухо,

А у флягах – ні грама, ні краплі води.

І прицільним вогнем звідусіль огризаються «духи».

Смерть , від нас одведи, одведи…

Учень 1. Поранення було надзвичайно важким смертоносні осколки прошили все тіло, лише кілька хвилин билося серце і затихло навіки.

Учень 2.

Той день , коли твій погляд згас,

І серце перестало битись,

Став самим страшним днем для нас ,

І ми неможем з цим з цим змиритись.

(На екрані : фото могили Василя Кильби)

 

Учень 3.

                                        Важко змиритись

Над шляхом сумують тополі...

І падає сніг на поля іменні.

Як важко змиритись, повірити долі,

Дивитись на сірий, похмурий граніт.

Юнак же упав, немов зірка із неба,

Упав за далекий Кабул і Герат.

Востаннє ж тут думав, Вкраїно, про тебе,

І чув журавлів, що до тебе летять.

Тюльпанами чорними вкрита земля,

У рідні краї повернувся у цвітті.

Їх кров залишилась, де скелі й пустеля,

А гори від крові слов’янської ситі.

Не можна забути суворої днини,

Зітхають тополі та ранки імлисті,

У матері серце болить щохвилини,

І сльози не сохнуть на листі.

Прийдуть до могил й на поля ветерани

З дітьми і онуками завжди прийдуть

В руках немов вогник – тюльпани,

Афганські події у серці печуть...

Як важко змиритись, повірити долі,

Дивитись на сірий похмурий граніт.

Наплакалась мати – Вкраїна доволі!

Кажу, щоб почув увесь світ...

(В. Фабрика)

(На екрані портрет В.Кильби)

Учень 4.

На узліссі розцвітали ніжні проліски було 6 березня 1981р.  до рідного краю повертались  лелеки , дзвінко линула весняна мелодія пташиного царства . А із кривавого пекла афганських  гір,  батьки зустрічали свого сина , свого Василечка.

Учень 1. Серце пронизував невимовний біль і жаль, що так рано обірвалось його життя, весна його мрій і сподівань.

Учень 2. Такий юний , такий вродливий , молодий  не встиг навіть закохатись , як пішов у вічність і став для мами незгасною зірочкою в небі.

(Звучить пісня «Чорний тюльпан»)

Учень 3. Не витримало серце матері , ще і року не минуло, як душа її  піднялась в небеса до свого сина , так і стоїть в с. Раштівці поруч  дві могили матері і сина- інтернаціоналіста. 

(На екрані :фото могили В.Кильби, могила матері)

Учень 4. Василь Кильба указом Верховної Ради за мужність і солдатську звитягу був посмертно нагороджений орденом «Червоної зірки»

Виходить учениця в національному одязі запалює свічку біля портрета Василя Кильби.

Учень 1. Нелегко розповідати про людей , які поклали на вівтар незалежності , свободи і територіальної цілісності країни найдорожче, що в них було – своє молоде життя.

(На екрані : 2014 рік початок АТО)

Учень 2. На даний час , на наших очах твориться історія , яку колись опишуть в підручниках, як війну України з Росією, хоч тепер ці події мають іншу назву -  АТО.

Учень 3. Із початком військового протистояння на сході українці переосмислили багато чого із свого життя . Там в зоні АТО, вірність Батьківщині доводять з автоматом в руках , справжню дружбу – прикриваючи спину свого побратима , а любов до Бога – щирими молитвами про мир і спокій в Україні.

Учень 4. Захист незалежності та територіальної цілісності  рідної землі  в усі часи було покликанням  і  обов’язком справжніх чоловіків . Тому коли над Вітчизною нависла загроза і виник кривавий конфлікт , він не міг бути байдужим до долі України .

Учень 1. Він , як десантник, над усе любив небо , його надзвичайну бездонну блакить , а  як хлібороб, був закоханий в лісоводські поля , працелюб , добрий чуйний, а ще хоробрий і  безвідмовний,  таким був Василь Остяк.

Учень 2. Колишній випускник нашого ліцею про, якого відгукуються лише добре,  залишив кермо трактора і став на захист України.

Учень 3. Мобілізували солдата в серпні 2014 року . Без батьківського тепла , турботи і любові залишилось дві милі неповнолітні  доньки і молода дружина.

Учень 4. Вони приходили в сни Василя картинками минулого мирного життя. Життя , яке було до того , як вдарила зі сходу зловіща, нищівна  блискавка війни , чорними хмарами горя і сліз огорнула небо України.

(На екрані: фото Василя Остяка у колі родини)

Учень 1. Не прихильною була доля до Василя , він попав у зловісний Дебальцівський котел, Під шаленими обстрілами з оточення проривалась бригада інженерних військ. Солдат дістав  поранення ноги і снарядом йому відірвало руку . Рани були несумісні з життям і 17 лютого 2015р. Василя Володимировича не стало

Учень 2. Непомірно гірка ціна миру  та незалежності нашої  держави, що гинуть такі вродливі , молоді  бійці української армії  гордість і цвіт нації.

Учень 3.

Із фашистами дід мій колись воював

Батька мого призвали в Афганістан

Воювали, мужніли , чужі землі пройшли

Та додому вернулись і щасливі були

Чи то доля така в нас, чи то в роду мого?

Але я добровільно пішов у АТО

Так назвали АТО , а насправді війна

Чи повернусь живим , я до свого села ?

Там де  верби край ставу  і донечки ждуть

І лелеки на хаті  у батька живуть.

Повернувсь, повернувсь , все стрічало село

На колінах стояло і сльози лило

Бо такий молодий  і вже жінка вдова

В моїх милих доньок більше тата нема,

Всі вернулись живі і  щасливі були

Лиш мені не вдалося минути біди.

Учень 4. Йому було всього 36 . Він загинув лише тому , що був  українцем , що хотів вільно дихати , жити , милуватися синім небом  і вирощувати на  своїй родючій землі хліб. Ні у кого не просити , не ходити з протягнутою рукою , а самому  вирощувати, бо українці не ледарі , не гультяї , а працьовиті люди.

Виходить учениця в національному одязі запалює свічку біля портрета В. Остяку.

(На екрані уривок з похорону)

Учень 1. Тепер мати в горі – печалі , на весь світ несе свою журбу свій відчай.

Від сина залишився горбик землі , встелений квітами пам’яті . Не заросте сюди її стежинка, чи в спеку, чи в негоду , чи в снігові заметілі вона приходить до могили , до свого  дорогого синочка, на розмову , на пораду . Така гірка її материнська доля.

(На екрані : могила Василя)

Учень 2. Скільки ще ця війна в АТО накине чорних хустин на голови українських матерів ? На безвинних , беззахисних дітей - сиріт? Коли ж нарешті до України прийде сонце миру і свободи ? Коли закінчаться ті війни, які з серця матері виривають найдорожче , найсвятіше – дитину.

Звучить пісня «Мамо, прости за чорну хустинку…»

(На екрані слова :

Я гордий тим , що на моїх очах Україна виходить з коми. Мої діти будуть жити в новій Україні . За це не страшно померти.

                                                                                         Андрій Журавленко).

Учень 3. Дух непокори та волелюбності дотепер  живе в  українському народі . Стійкі і сильні духом живуть тут люди . Спадкоємці високої слави  дідів і батьків.

Учень 4. Указом президента за мужність  і солдатську звитягу  Остяк  Василь Володимирович  посмертно нагороджений орденом «За мужність ІІІ ступеня»

Учень 1. На фасаді ДНЗ «Лісоводський аграрний ліцей»,  де навчався Василь Володимирович Остяк , відкрито меморіальну дошку , що буде нагадувати новим поколінням земляків про його героїчний  подвиг і самопожертву  заради свободи своєї Батьківщини  та її народу.

Учень 2.

Встала мати Україна,

Сонце засвітила,

Пробудилася народна

 Незнищенна  сила .

Сотні літ нас розпинали ,

Та не побороли,

Бо не вмерла Україна

І не вмре ніколи.

                  Д. Павличко

 

Учень . Героями не народжуються- героями стають. Лише мужнім і сильним дано право на безсмертя. Вічна  і незгасна пам'ять сміливим і вірним синам  України .

Учень .

Горить свіча і пам’яті  сльоза

Додолу з неї капає -стікає.

Земля ридає , плачуть небеса –

Героїв України пам’ятає .

                             Богдан Пісний .

 

Учень .

 Слава Україні !

Героям слава!

(Звучить пісня «Журавлі»)


Немає коментарів:

Дописати коментар

Самопідготовка до ККР з Української мови

Перейшовши за даним посиланням вам надається доступ до пробних білетів з Української мови https://drive.google.com/drive/folders/1XgnwZru-e...